فرمت فایل دانلودی: .docفرمت فایل اصلی: docتعداد صفحات: 120حجم فایل: 2428 کیلوبایت قیمت: 6000 توماندانلود پایان نامه با موضوع تهیه و کاربرد مواد افزودنی در روغن های روان کننده، در قالب word و در 120 صفحه، قابل ویرایش، شامل:
فصل اول:
مقدماتی راجع به روغن های روان کننده، آزمایشات و کیفیت آن ها
انواع روان کننده ها
موارد استفاده روغن های روان کننده
وظایف روغن های روان کننده
خواص ضروری روغن های روان کننده
ترکیبات روغن های روان کننده معدنی
آزمایشات مربوط به روغن های روان کننده
ارگانها و سازمانها و مؤسسات ذیربط در کیفیت روغن ها
طبقه بندی ها و استانداردهای روغن
فصل دوم:
مواد افزودنی به روغن های روان کننده
منابع قلیائیت و اثرات آن در روغن ها
خواص و فرمول های انواع ادتیوهای مصرفی در روغن ها
1- افزایش دهنده های اندیس ویسکوزیته
2- معلق کننده ها
3- پاک کننده ها
4- بازدارنده های اکسیداسیون
5- مواد افزودنی ضد زنگ زدگی
6- مواد افزودنی ضد سائیدگی
7- بهبود دهنده های اصطکاک
8- پائین آورنده های نقطه ریزش
9- بازدارنده های کف
چگونگی کنترل روغن ها ضمن کار
بررسی علل اضمحلال مواد افزودنی
تعاریف و اصطلاحات مرسوم در قلمرو کنترل کیفیت روغن ها
فهرست منابع
چکیده پایان نامه:
روغن های روان کننده (Lubricating Oils) معدنی که منشاء آنها از نفت خام است، کالاهای نسبتاً ارزانی هستند که در موتورها و ماشین آلات صنعتی بسیار گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرند و اثر مستقیم روی کارآئی و عمر این دستگاه ها دارند، لذا باید برای ایجاد اطمینان در عملکرد صحیح ماشینآلات، کیفیت روغنهای مصرفی کاملاً مناسب باشد. ولی متأسفانه بسیار دیده شده است که به این امر مهم، حتی توسط متخصصین فنی نیز توجه کافی نمیشود و در کشور ما، خیلی کمتر از آن چه شایسته است، به کیفیت روغن و طریقه کنترل آن، بها داده شده است.
هدف نگارنده این است که خوانندگان آن، ضمن آشنایی با تولید روغن های روان کننده به ابعاد گوناگون کیفیت روغن ها، توجه بیشتری مبذول بفرمایند.
تعاریف متعددی برای کیفیت یک کالا، به عمل آمده است، اما شاید جملة ساده زیر مناسب ترین تعریف باشد:
«کیفیت یک محصول، یعنی مناسب بودن آن برای کار برد مورد نظر»،
یا به زبان انگلیسی:
Quality Is Fitness For Purpose
مصداق این تعریف به خوبی در تجربة آن شخص متجلی است که گفته بود:
«دریافته ام که بهترین کره، بدترین روغن برای ساعت من است». در این مثال، دیده می شود که چطور دو صفت متضاد بهترین و بدترین، به کیفیت یک کالا، در رابطه و با توجه به کاربردهای خاص آن کالا، قابل اطلاق گشته است.
کنترل کیفیت، امروزه یک مفهوم ارزشمند و دانشی بسیار پیشرفته است. برخلاف تصور بسیاری از مردم، که از کنترل کیفیت، برداشتنی محدود و در حد بازرسی یا Inspection (که بخشی از کنترل کیفیت است)، دارند، این اصطلاح مفهومی وسیع و عمیق را در بر دارد. کیفیت، در واقع، مجموعه ای از فعالیت هائی است که یک کالا را از نقطه شروع تقاضای آن در بازار، در مرحلة طراحی و تولید و عرضة آن به بازار، تا عکس العمل های مصرف کنندگان و اثرات آن بر طراحی مجدد و نحوة تولید محصول، دربر میگیرد.
اما همیشه این طور نیست و مصرف کنندة اصلی قادر نمیباشد که کیفیت کالا را مستقیماً تشخیص داده و ارزیابی کند. این موضوع در مواردی صدق می کند که کارائی و کیفیت محصول، علاوه بر خواص فیزیکی، به صفات شیمیائی آن، یعنی به واکنش های شیمیائی نیز مربوط می شود. واکنش های شیمیائی عموماً با سرعت کم و به طور کند انجام می پذیرند و لذا تشخیص آثار آن ها همیشه در کوتاه مدت امکان پذیر نمی باشد. به علاوه ممکن است که آثار فعالیتهای شیمیائی با دخالت عوامل دیگری همراه گردد و باعث شود که تشخیص دلیل پدیده های حاصله، بسیار پیچیده گردد. مثلاً وقتی یک حشره کش مورد استفاده قرار می گیرد، بعضی از خواص آن که از بین بردن حشرات است، قابل مشاهده است، ولی اثرات احتمالی مزمنی که ممکن است بر نسوج بدن داشته باشد، به این سادگی ها برای مصرف کننده، قابل تشخیص نمی باشد. با همة این ها، کیفیت مواد شیمیائی را نیز می توان ولو به کمک آزمایشگاه، پیش بینی نمود. اگر ماده ای شیمیائی برای بشر شناخته شده باشد، با تعیین خواص فیزیکی و تجزیة عنصری و تعیین ساختمان شیمیائی آن، هر بار می توان آن را بازشناخت و کارائی و کیفیت آن را معین نمود. اگر ماده ای، مخلوطی از چند ترکیب شیمیائی خالص شناخته شده باشد، باز می توان با تجزیة عنصری و روش های دیگر، نسبت این ترکیبات در مخلوط را تعیین و خواص مخلوط را پیشبینی کرد.
فرآورده های نفتی، از نقطه نظر رابطة خواص فیزیکی و شیمیائی با کارآئی عملی، پیچیده ترین وضعیت را دارند. می دانیم که نوع و نسبت ترکیبات مختلفی که در نفت های خام نقاط مختلف دنیا، یک کشور و یا یک منطقه وجود دارد، بسیار متغیر است. حتی در یک چاه نفت به خصوص، در عمق های مختلف، انواع و درصد مواد شیمیائی متفاوتی در نفت خام وجود دارد. روغن های روان کنندة نفتی نیز به همین دلیل، شامل انواع گوناگونی از هیدروکربن ها و مشتقات آن ها هستند، به خصوص که اجزاء روغن های روان کننده، عموماً از مولکول های بسیار بزرگ (C15 تا C30)، تشکیل شده اند.
خوانندگان محترم، از شیمی آلی به یاد دارند که با بالا رفتن تعداد کربن ها در مولکول های هیدروکربن ها، تعداد ایزومرهای آن ها به سرعت افزایش مییابد. مثلاً هیدروکربن سیر شدة 20 کربنه به نام ایکوزان Eicosane، از لحاظ تئوری، می تواند 366319 ایزومر مختلف داشته باشد. از این ارقام می توان دریافت که ترکیب و ساختمان شیمیائی روغن های روان کننده چقدر متغیر و پیچیده است. بدیهی است که جدا کردن هر یک از ترکیبات شیمیائی روغن و تعیین خواص آن ها، به سادگی، امکان پذیر نمیباشد. به همین دلیل، برای چنین فرآوردهای، چیزی به مفهوم کلاسیک خواص شیمیائی قابل تعریف نیست و در واقع آن چه که تحت این عناوین بیان می شود، میانگینی از خواص تک تک اجزاء روغن است و چون نسبت و نوع این اجزاء در روغن های مختلف تغییر می کند، خواص فیزیکی و شیمیائی روغن ها نیز ثابت نمیباشد.
علاوه بر مطالبی که ذکر آن ها گذشت، روغن های روان کننده از یک لحاظ دیگر نیز بسیار پیچیدهتر از سایر فرآورده های نفتی هستند. روغن های روان کننده در کاربردهای متعددی که دارند، باید وظائف متنوعی را جامة عمل بپوشانند و برای این منظور باید خواص معینی را دارا باشند. آن چه که از نفت خام تحت عنوان روغن حاصل شده و روغن پایه نامیده می شود، فقط قادر است بعضی از وظائف ضروری روغن های موتور و ماشین آلات صنعتی را عملی نماید و بقیه خواص لازم به وسیلة یک سری مواد شیمیائی ویژه که مواد افزودنی (additives) نامیده میشوند و به مقدار حدود متوسط 3 تا 10 درصد به روغن ها اضافه می شوند، به وجود می آیند. این مواد شیمیائی نیز انواع بسیار متعدد و متنوعی دارند و نیز به نسبت های متغیر به روغن ها افزوده میگردند. لذا ملاحظه می شود که روغن های روان کننده از لحاظ ساختمان شیمیائی، چه مجموعة پیچیده ای را تشکیل می دهند...

پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.